essieopbali.reismee.nl

Week 6

Week 6

Deze week hoefde ik dus alleen maandag en vrijdag naar kindergarten. Dacht dat ik maandag alleen les zou moeten geven, maar Fanny (een Zweeds meisje) kwam mee omdat haar school gesloten was. Had een leuke les over emoties voorbereid, waar we lekker gekke bekken konden gaan trekken en konden tekenen. Vrijdag was kindergarten heel rommelig. We waren al 20 minuten te laat, en de kindjes waren aan het tekenen omdat de juf buiten dansles aan de andere klas gaf. Heb ze gewoon hun tekening af laten maken en ben daarna wat dingen gaan herhalen en 'hangman' gaan spelen. Onze eigen versie dan.. Na de pauze ging de juf ineens zelf lesgeven wat ze normaal nooit doet, snapte niet zo goed wat er aan de hand was maar vond het allemaal wel prima. Had donderdag een les voor vrijdag voorbereid over de 5 zintuigen, maar die heb ik uiteindelijk dus niet gedaan. Best relaxed want die les kan ik nu dus gewoon voor maandag gebruiken. Aankomende week ga ik met Chloe lesgeven, m'n kamergenootje uit Belgie (het Franse deel). Zit al sinds het begin met haar op de kamer, en ze deed eerst teaching maar wil nu een week kindergarten proberen. Daarom had ze bij the office gevraagd of ze aankomende week bij mij mag.
Dinsdag was de Ogoh-Ogoh parade, heeel indrukwekkend. Dat is altijd de dag voor Silent Day, het Balinese nieuwjaar. Ogoh-Ogoh's zijn heel grote beelden die gemaakt zijn door de jongens uit het dorp. Ze werden door de straten gedragen en daarbij werd heel veel geluid gemaakt. Ook waren er vuurspuwers mee aan het lopen in de parade. Ze doen dat om de boze geesten weg te jagen, en goed het nieuwe jaar in te kunnen. Vond het echt heel mooi om te zien en om mee te maken. Nadat de parade was afgelopen zijn we naar Cupit gegaan. Eigenlijk was het gesloten maar Lio, de eigenaar, zat buiten met een groepje mensen aan een lange tafel bier te drinken. Hij vond het gezellig dat wij er ook bij kwamen zitten dus dat hebben we gedaan ! Het plan was om heeel laat naar huis te gaan, zodat we woensdag lekker moe waren. Maar we waren allemaal al zo moe dat dat niet gelukt is haha.
Woensdag was het dus Silent Day. Dan mag niemand het huis verlaten, de straat op gaan, de lichten aandoen (nja wij mochten binnen wel ons licht aan), hard lachen/ praten. De kwade geesten denken dan dat iedereen Bali verlaten heeft, dus gaan zij ook weg van het eiland. En de mensen hebben dan de tijd om te mediteren. Vind het wel een heel mooie en bijzondere gedachte. Voor mij was het helemaal prima die dag, want voelde me al niet zo lekker.
Donderdag waren de scholen nog steeds gesloten, dus als vervangende activiteit mochten we meedoen met 2 yoga lessen. Na 1 vond ik het wel genoeg haha. Vond het heel leuk om gedaan te hebben, maar het was nog best pittig en zoooo warm. Je merkt echt dat het regenseizoen afloopt, want het regent niet elke dag meer en het is een stuk warmer. 'S Avonds weer naar Cupit geweest voor de live muziek avond, gewoon omdat het kan.
Vrijdag gewoon de wekker weer om 6:30 en naar kindergarten geweest. Had me toch een beetje zorgen gemaakt over alleen lesgeven, maar vond het eigenlijk best leuk ! En dat terwijl alle 27 kindjes er waren. 'S Avonds werd de film Magic Mike in Kopi Desa gedraaid en dat kon ik natuurlijk niet missen.. Gelukkig beginnen de films daar altijd al om 19:00, dus dan hoef je niet zo laat naar huis. Anderen gingen nog uit in Ubud, maar ik wilde een beetje fris zijn voor het weekend.
Zaterdag ging ik namelijk met 3 andere meiden naar Canggu, een plaatsje in het zuidwesten van Bali. We hebben geprobeerd te surfen, maar de golven waren veel te sterk en hoog. Geen schijn van kans hadden we haha. Helemaal uitgeput waren we. Zondag hoopten we dat de golven wat minder heftig zouden zijn, maar ze waren juist nog veel krachtiger. Het werd dus een dagje op het strand liggen. Onder een parasol welliswaar, anders heb je binnen een halfuur een zonnesteek. Geslaagd weekje dus weer. Aankomende week alweer de laatste week met m'n lieve, kleine, schattige, ondeugende kindjes.

Oma Joke

Dus een beetje rommeltje deze week?
Geniet nog maar even ,hier is het nog koud hoor
Verder gaat het hier zijn gangetje
Opa had nog een concert gegeven,was mooi hoor
Nou schat tot de volgende keer maar weer
Kus Opa Oma

petra

Nou Essie, we hadden elkaar al gesproken, maar het klinkt nog steeds goed allemaal! Leuk om zoveel te beleven! Nog een goede laatste week met de schatjes. Vrijdag afscheidsfeestje???

Jan Dirk

Leuk, leuk, leuk, meer onder je plank dan erop! Veel plezier nog! Kus papa

margo

zo, dus jij weet hoe je kwaaie geesten kunt verjagen? dat kan nog eens van pas komen in je leven, je weet maar nooit....leuk hoor om die tradities te 'beleven' . enne wat zul je lenig worden door die yoga..
wij hebben ook al 3 dagen zon, maar nog wel wat ijzig soms, dat is nog andere koek..
woensdag is er een optreden op de school van jezus, dan ga ik jouw kaartje opsouperen, ook leuk!! Ja hoor hier is het ook leuk, maar daar is het volgens mij net even leuker nu!! veel plezier nog, kus