essieopbali.reismee.nl

Week 1

Blog: week 1

Zaterdag 30 januari was het dan eindelijk zover: ik zou het vliegtuig instappen naar Bali om pas 3 maanden later weer terug te keren. Tot ongeveer een dag van tevoren realiseerde ik me dat nog niet zo goed, maar toen kwam het toch even aan. Vol goede moed en met de lieve 18 (!!) brieven van Laura en Suus in mn tas, nam ik afscheid van papa, mama en Femke. Eerst 14 uur vliegen naar Jakarta, daar 2 uur wachten en dan nog 2 uur vliegen naar Denpasar, Bali. Reispilletje genomen, en alles ging helemaal flex tot ongeveer de laatste 3 uur in het eerste vliegtuig. Ik hoorde mama al in mn hoofd zeggen: 'Gewoon rustig door je neus in- en door je mond weer uitademen. Dat werkte voor 2 uur en 50 minuten want tijdens de landing moest ik overgeven. Ik zag er dan ook erg tegenop om nog een vliegtuig in te moeten.. Gelukkig was er een aardig Nederlands meisje die dezelfde vlucht zou nemen, dus we hebben samen gewacht. De pick up vanaf het vliegveld ging goed, en toen ik bij mn huis aankwam, was ik verbaasd dat iedere kamer (die je met 3 of 7 anderen deelt) een eigen badkamer had. Ik dacht namelijk dat er gewoon 1 washok zou zijn, net als op een camping. De eerste nacht was echt verschrikkelijk, maar ik zal er niet over in detail treden.
Maandag begon de cultuurweek. Ik kwam erachter dat op 7 minuten lopen de kantine is waar alle vrijwilligers (alleen deze week zijn er al minimaal 65 nieuwe vrijwilligers gekomen!!) kunnen ontbijten, lunchen en avondeten.Om 9 uurmoesten we klaarstaan voor de tour door Ubud. We hebben een tempel gezien, zijn naar de Ubud Market geweest en naar Monkey Forest. Dat laatste vond ik echt verschrikkelijk haha. Aapjes kijken op de Apenrots in Artis vind ik prima, apen die aan je gaan hangen, op je gaan klimmen en geluiden gaan maken als ze ook maar iets zien wat ze willen hebben.. Nee dat hoefde voor mij niet. We hadden bijna 4 uur gelopen, en als je 2 nachten niet hebt geslapen en nog aan de temperatuur moet wennen is dat best pittig kan ik je vertellen. Maar het programma ging door met een culture introduction van Sujana (onze coordinator van deze week) en na het avondeten nog met de taxi naar een traditionele Balinese dans kijken. Heel tof dus allemaal, maar ook heel vermoeiend.
Dinsdag stond een cooking class en batik painting op het programma. Heel gezellig om met onze groep van ongeveer 17 mensen samen onze eigen Balinese lunch te maken. Het batik painting vond ik echt ontzettend leuk om te doen ! En ik was heel blij dat we onze doek ook lekker mee naar huis mochten nemen, als een leuk zelfgemaakte souvenir. In de avond gingen we naar een soort cafeetje waar die week Harry Potter week was, en elke avond dus een film daarvan werd gedraaid. We waren met een hele groep, ook met mensen die hier al een hele tijd zitten. Het was heel gezellig, maar het is toch even wennen als je 10.000 voor een cola moet betalen haha.
Woensdag heeft het letterlijk de hele dag geregend. We zouden 's middags een wandeling maken langs de rijstvelden en meer van de omgeving gaan zien, maar dat ging niet door. Daarom hebben we de hele dag Balinese taalles gehad. Zo moeilijk om iets ervan te onthouden zonder wrts.. Maar het verbaasde me wel dat ze een heel logisch telsysteem/ cijfersysteem hebben !
Donderdag gingen we naar de Holy Water Temple, en dat was heel bijzonder. Iedereen moest een sarong dragen en de meiden moesten hun haar vastdoen. We mochten onszelf wassen in de holy water. In een rijtje kwamen er allemaal waterstralen uit de muur, en bij elke moest je 3x je gezicht wassen en 2x je haar. Ook mocht je bij elke straal een gebed doen, maar dat kon je ook alleen bij de eerste en de laatste doen. Het waren denk ik ongeveer12 tot 14waterstralen, dus je kunt je wel voorstellen dat dat een tijdje duurt voordat iedereen daarmee klaar is. 'S avonds zijn we weer naar Kopi Desa geweest, het cafe waar woensdag de Harry Potter film werd gedraaid. Heb daar even gezellig zitten kletsen met een Duits en een Zweeds meisje uit mijn groep van de cultuurweek.
Vrijdag was het beter weer, dus konden we wel naar de rijstvelden. Net zoals maandag hebben we weer liters lopen zweten omdat het zo warm was. Op de terugweg ging ik met 2 anderen naar het kantoor waar je een afspraak kan maken om je visum te verlengen, dat was zo geregeld.18 februarimoeten we daar weer heen en worden we met de taxi naar Denpasar gebracht, en hopelijk komt dan alles goed haha.
Zaterdag (de dag dat ik dit schrijf) gingen we met z'n 7en (inclusief mezelf) naar Nusa Lembongan, een klein eilandje in de buurt van Bali. Een meisje dat hier al een paar weken zit had alvast het hostel geboekt voor iedereen, en de taxi + boot konden we recht tegenover ons huis regelen dus dat was heel handig.Om 7:00zouden we met de taxi opgehaald worden, maar die was er pasom 7:40. Niet zo'n probleem vond ik, hoewel het wachten natuurlijk nooit chill is. We moesten alleen wel de boot halen van8:30, en het was 1 uur rijden zeiden ze. Uiteindelijk waren we gewoon op tijd en de boot bleek pasom 9:30te gaan.. En wat is het mooi hier ! Wel nog even een tikkeltje warmer, en ik heb ook het gevoel dat ik elke 5 minuten nieuwe zonnebrand op moet smeren. Na onze spullen bij het hostel te hebben gedumpt zijn we meteen naar het strand gegaan. 4 van ons wilden gaan snorkelen, en 3 wilden gewoon even lekker uitrusten op het strand. We kregen meteen een heel goede aanbieding om met de boot van iemand zn broer hier mee te gaan. Die zou ons naar 2 snorkelplekjes brengen en ons de mangroven laten zien. Het snorkelen was zo leuk ! Heeel veel mooie visjes en koraal. Met m'n camera heel veel toffe kiekjes gemaakt en ook wat gefilmd onder water. Toen we weer terug gingen naar de anderen zagen we een groepje van 5 of 6 dolfijnen zwemmen, echt heeel bijzonder. Helaas hebben 5 van ons (inclusief ikzelf) wel wat verkeerds gegeten vanmiddag, want we voelden ons echt niet goed daarna en ik moest ook weer overgeven. Gelukkig voel ik me nu weer best prima, alleen een beetje jammer dat de stroom voor de 2e keer is uitgevallen en de airco het dus niet doet.. Tot zover een kamer met airco dus hier haha. (Morgen zal ik dus een wifi spot gaan zoeken om deze blog op internet te zetten)
Zondag is het plan om lekker over dit eilandje te gaan crossen. Het is verbonden met een ander heel klein eilandje door een soort touwbrug, dus daar willen we in ieder geval even een kijkje gaan nemen. Aan het eind van de middag gaan we weer terug naar ons huis in Ubud, want deze maandag begint het Cleaning & Renovation project. Ik kijk er erg naar uit, en hopelijk hebben we dan iets meer tijd om even op adem te komen.
Verwacht niet elke week zo een lange blog (denk ik), maar ik dacht dat het wel leuk was om per dag even te vertellen wat ik allemaal heb gedaan. Foto's zullen waarschijnlijk niet gaan lukken, want er is wel wifi, maar als daar ongeveer 40 mensen tegelijk opzitten gaat het zo traag als ... Goed, dit was het voor deze week. Er kunnen reacties geplaatst worden op deze blog door je naam in te vullen, en dan gewoon een berichtje te typen. Nu ga ik lekker wat slaap proberen in te halen !
Kusjes
Ps. Zondag was weer een ziekenboeg, maar 5 van ons waren toch half in staat iets te doen. Dus we hebben allemaal een scooter gehuurd om Nusa Lembongan te verkennen. Er was niet veel verkeer daar, dus het was een goede kans om dat te doen. Maar waaauw wat kunnen die scooters veel aan, we gingen bijna recht omhoog op een gegeven moment op weggetjes met meer gaten dan echt weg, maar wat was het leuk !

Reacties

Reacties

Mirte

Hey Essie,
Super leuk om dit allemaal te lezen en fijn dat je (nagenoeg) goed bent aangekomen!
Ik ben heel benieuwd naar de foto's!
Heb je al veel nieuwe vrienden gemaakt?
Heel veel plezier, zorg goed voor jezelf en ik kijk uit naar je volgende blog!
xx Mirte

Petra

Ha Essie, wat een super leuk verslag! Wat maak je vreselijk leuke en stoere! dingen mee. Fijn dat je volop geniet! Neem het ervan! Xxx

Arenda

He Essie,

Super leuke blog. geniet er lekker van! xx

Opa en Oma

Bedankt voor de leuke blog

Nienke

Gaaf om te lezen Esther! Geniet ervan!:)

margo

Ha Es, wat een prachtig reisverslag, wij zijn zo ook een beetje op reis naar Bali en we zijn natuurlijk vet jaloers....Wat heb je al een hoop beleefd in 1 week!! Enne de warmte gaat wel wennen hoor, het is ook wel een hele overgang van hier (winter) naar daar (30 graden)
Heel veel plezier nog!!kus

Naomi

Heeeyy Essie,
Klinkt allemaal super leuk! wel jammer dat je ziek was..
Maar ik ben wel jaloers!!
Veel plezier!' :)

Lisanne

Hee Essie,

Super leuk om te lezen!! Geniet er lekker van

Xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active